Ženy a jejich “splašené” hormony

 

Tímto příspěvkem plním slib a navazuji na článek Hormony a my. Dnes již existuje spousta zdrojů, které o fungování hormonů v ženském těle mluví trochu jinak, než jsme byly zvyklé. Návštěva gynekologa a následné užívání hormonálních přípravků již není jediná cesta. I zde se ukazuje, jak málo jsou klasičtí lékaři školeni v oblasti výživy a jak málo se většina z nich o vliv výživy třeba jen na jimi zvolenou specializaci zajímá během svého života. Jeden z důvodů se nabízí - pokud lékař předepíše nějaký lék, je to pro něj jaksi výhodnější, než když “pouze” doporučí úpravu stravy. 

Citace z níže uvedené knihy by vám měla otevřít oči. Sama jsem knížku “zhltla” jedním dechem (pravda je, že jsem věkově k jistým změnám blízko:-). Myslím, že fakta i závěry uváděné autorkou jsou velmi dobře pochopitelné, dají se ověřit a hlavně, že každá z nás může využít mnoho z uvedeného pro své vlastní zdraví, aniž by hned musela běžet ke klasickému lékaři. 

… Moje nebezpečná plavba perimenopauzou byla obdobím, kdy jsem se dozvěděla zásadní věci o svém těle a jeho hormonálních proměnách. S pomocí holistického lékaře, chiropraktika a odborníka na čínskou bylinou medicínu jsem dokázala dokormidlovat zpátky k rovnováze. Díky transdermálnímu progesteronovému krému se mi zvýšila hladina progesteronu. Na podporu jaterní funkce jsem užívala ostropestřec mariánský, antioxidační vitaminy A, C a E, koenzym Q10 a kyselinu alfa lipoovou (ALA). A k tomu pořádné porce potravin, které jsou zdravé na játra: brokolice, růžičková kapusta, mrkev, batáty, rajčata, špenát a kadeřávek. Zároveň jsemsnížila konzumaci cukru, kofeinu, alkoholu, rafinovaných karbohydrátů a potravin s obsahem lepku, konzervantů a transmastných kyselin.

Také jsem dodržovala nutriční a bylinný program a zařadila do jídelníčku více potravin, které vyvažují hormony, například celozrnné obiloviny, spoustu ekologicky pěstované zeleniny a ovoce, kvalitní proteiny, esenciální mastné kyseliny a čistou vodu. V programu na omezení stresu jsem kladla důraz na pravidelné cvičení, meditaci a kvalitní využití času. Za pár měsíců moje panické záchvaty zcela pominuly, stejně jako zvraty nálad a noční pocení. Zvýšila se mi energie, začala jsem dobře spát, shodila jsem přebytečná kila a znovu jsem začala mít zájem o sex. Uvědomila jsem si, že žena nemusí v životě neustále prožívat citové bouře. …

 

K dané citaci mohu dodat, že sama mám v této oblasti výbornou zkušenost s homeopatiky. Je však nutné znát lékaře, který tuto oblast dobře ovládá. Zároveň bych ráda zdůraznila tu část, kde se autorka zmiňuje o pravidelném cvičení a meditaci. Často narážím na názor, že změna jídelníčku je zásadní. To je v podstatě pravda, ale neméně zásadní je i psychická pohoda. Žádné sebekvalitnější potraviny ani potravinové doplňky nemohou vyvážit vliv psychiky na vaše zdraví! Pokud jste pravidelně dlouhodobě pod stresem, nemáte čas na cvičení ani na jinou relaxaci a chybí vám klidné zázemí, doporučila bych začít právě s touto oblastí. Bude to chtít jisté úsilí, ale věřte, že výsledek bude mít zásadní pozitivní dopad na vaše zdraví a pohodu.

Zdroj: Sherill Sellman: Doba jedová 4 - Hormony (Triton, 2014), můžete v elektronické podobě (EPUB pro iPhone/iPad, MOBI pro Kindle i PDF pro PC, Mac) zakoupit níže

Kategorie: 
Obrázek uživatele Veronika Novotná

O autorovi

Výživová poradkyně se zaměřením na výživové i zdravotní potíže u dětí, dospělých i seniorů. 

"Nechť strava je tvojí medicínou." Hippokratés