Vyhněte se slazeným nápojům a srdce vám poděkuje!

Na světě je nová studie, která ukazuje na nebezpečí nápojů s jakýmkoliv obsahem glukózo-fruktózového sirupu. A dopad na vaše zdraví může nastat dříve, než byste čekali…

Tým vědců z University of California zkoumal dopad krátkodobé konzumace slazených nápojů na zdraví kardiovaskulárního systému u zdravých žen a mužů. Tato studie je první, která se zaměřila na přímý dopad konzumace přidaného cukru ve slazených nápojích na zvýšení rizika srdečních onemocnění. A výsledky jen potvrzují předchozí epidemiologické studie na toto téma - přidaný cukr v nápojích a potravinách (v jakékoliv podobě) stojí za zvýšením rizika úmrtí.  

Výsledky studie budou oficiálně zveřejněny až v červnovém vydání žurnálu American Journal of Clinical Nutrition, ale díky VyváženéZdraví.cz z jejích závěrů můžete čerpat již dnes ;-)

“Nálezy v rámci této studie jasně indikují, že jsme akutně citliví na škodlivé efekty nadbytečného příjmu dietetických cukrů konzumovaných v nejrůznějších podobách”, uvedl Kimber Stanhope, vedoucí týmu vědců UC Davis School, součásti kalifornské univerzity.

85 účastníků studie ve věku od 18 do 40 let bylo rozděleno do 4 skupin. Během 15 dnů, po kterou studie probíhala, jednotlivé skupiny konzumovaly komerční nápoje s ekvivaletním množstvím glukózo-fruktózového sirupu, tak aby se jejich celková denní konzumace rovnala 0%, 10%, 17,5%, resp. 25% denního příjmu kalorií. Na začátku a na konci studie byl všem účastníkům odebrán vzorek krve a změřeny hladiny lipoproteinů (celkový cholesterol/LDL/HDL), triglyceridů a kyseliny močové, obecně uznávaných markerů spojených s rizikem kardiovaskulárních onemocnění. Toto riziko měli účastníci studie zařazení ve skupinách 10% a výše po oněch 2 týdnech, kdy studie probíhala výrazně zvýšené! Zároveň se ukázalo, že vyšší hladiny LDL a triglyceridů byly naměřeny u mužské části vzorku, ve srovnání s ženami v jednotlivých skupinách, a to bez ohledu na přibrání na hmotnosti.

 

... pouhých 10% denního příjmu kalorií ze slazených nápojů výrazně zvyšuje riziko srdečních onemocnění!!!

 

Jakmile budeme mít k dispozici grafy a konkrétní výsledky krevních rozborů účastníků studie, rádi článek zaktualizujeme! 

 

“Registrace” tekutých kalorií

Nedá mi to, abych se ještě nezmínil o další studii z loňského roku, která vnesla trochu světla do problematiky “tekutých kalorií”, tzn. kalorií přijímaných právě ze slazených nápojů. Studie ukázala, že naše tělo se k těmto kaloriím chová jinak než k těm přijatým ve formě pevné stravy. Již několikrát jsme psali o dvou hormonech, které regulují v našem těle pocity nasycení a hladu, leptinu a ghrelinu. Leptin, resp. jeho zvýšená hladina, nás zastaví v okamžiku, kdy signálními cestami vyšle gastrointestinální (zažívací) trakt informaci o tom, že přijmul určité množství potravy (objem) a v ní určité množství kalorií (energie). Zvýšená hladina ghrelinu nám naopak dá vědět, že bychom energii ve formě jídla měli načerpat. Problém je v tom, že tento systém leptin/ghrelin je dost často v nerovnováze a patologické hodnoty jednoho či druhého vedou k nadváze/obezitě, ale i k případné anorexii. A uvedená studie navíc ukázala, že se naše tělo nechová k “tekutým kaloriím” tak, jako k těm přijmutým z pevné stravy. Pokud např. vypijete 250 ml plechovku Coca-Coly (107 kcal), vaše tělo ji přesně “nezapočítá” do ideálního množství kalorií, které si samo nastavilo (kombinace vaší hmotnosti, výšky, aktuální fyzické zátěže a dalších parametrů) a produkci leptinu prostě spustí o oněch 107 kcal později - a vy díky nadbytku kalorií tloustnete a tloustnete…    

 

Zamyslete se nad tím, zda skutečně tu skleničku Coca-Coly nebo jakéhokoliv jiného slazeného nápoje skutečně potřebujete. Asi nemusíme dodávat, že jako rodiče jste zodpovědní za zdraví vašich dětí. Je nám jasné, že výše uvedené logické vysvětlení asi jen těžko každé dítě pochopí a následně přijme. Bude tedy na vás, s jakou alternativou k těm všem Fantám, Spritům, Mirindám, ale i slazeným minerálkám a dalším slazeným nápojům přijdete. To, že konzumace sladkého nápoje vzbuzuje touhu po další dávce takového nápoje, je známá věc. Ovšem nepříjemných dopadů pravidelného pití takových nápojů je mnohem více - poškození kostí, zubů, zvýšené nadýmání, nápor na játra, trávicí problémy, atd.

My jsme sami u našich dětí uspěli s infuzovanou vodou, kdy přidáním nakrájených citrusů společně s kouskem skořice či hřebíčku navodíte pocit “sladkosti” nápoje, i když tomu tak ve skutečnosti není. 

Reference:
Kimber Stanhope et al. A dose-response study of consuming high-fructose corn syrup–sweetened beverages on lipid/lipoprotein risk factors for cardiovascular disease in young adults. Am J Clin Nutr, April 2015 DOI: 10.3945/ajcn.114.100461

Kategorie: 
Obrázek uživatele Martin Novotný

O autorovi

"Duchovní otec" projektu, bio-hacker2, gastronaut, nutrarián, zdravotní detektiv, infovor, blázen do fitness/OCR.

„Starejte se dobře o své tělo. Je to jediné místo, ve kterém musíte žít.“ Jim Rohn