Štítná žláza - známá i neznámá

Slyšeli jste již někdy pojmy hypo/hyperthyroidní stav nebo Hashimotova choroba? Ať ano či ne, zvláště pro ženy může být znalost tohoto tématu užitečná. Evropa je v tomto možná trochu pozadu, ale v USA se poruchám štítné žlázy věnují více. To ovšem neznamená, že podobné problémy se nám, Evropanům, vyhýbají...

Pár faktů na začátek. Štítná žláza je uložena v krku a má tvar motýla s rozevřenými křídly. Hormony jí produkované řídí spotřebu kalorií v těle, využití kyslíku, zažívání, mozkové a neuromuskulární funkce. Podle posledních údajů má více jak 27 milionů Američanů nějaký problém se štítnou žlázou. K nim je nutno připočítat dalších přibližně 13 milionů, kteří o tom, že jejich zdravotní problémy jsou způsobeny disfunkcí štítné žlázy ani neví… Ony poruchy se dají rozdělit na dvě hlavní skupiny - nadprodukci hormonů (hyperthyroitida) a nízkou produkci hormonů (hypothyriotida). Postihuje častěji ženy než muže a s narůstajícím věkem jedince šance na nějaký ten problém vzrůstá.

Štítná žláza produkuje 3 hlavní hormony:

  • tyroxin (T4)
  • trijodthyronin (T3)
  • kalcitonin

T3 a T4 patří mezi hormony s plošným působením v celém těle, jsou zodpovědné za celkový metabolismus a ovlivňují každou buňku našeho těla. Kalcitonin pomáhá v ukládání vápníku v těle a řídí tvorbu kostí. Pro tvorbu T3 a T4 je nezbytně nutný jód. Nedostatek jódu ve stravě je přímou cestou k nějakému problému se štítnou žlázou. Mimo jód jsou to pak především tyrosin, B vitamíny, vitamín A, selen, zinek a esenciální mastné kyseliny.

Pokud se podíváte na chemické složení T3 a T4, jediným rozdílem je jedna molekula navíc u T4 a díky ní se stává neaktivní. Pracuje-li štítná žláza správně tvoří zhruba 80% T4 a 20% T3 (aktivní forma) a podle potřeby pak přeměňuje T4 na T3. Tato přeměna se děje povětšinou v játrech. I proto je zdraví jater velmi důležité pro správnou přeměnu neaktivního T4 na aktivní T3. 
  
T3 hormon ovlivňuje mj. vstřebávání uhlohydrátů a tuků, rychlost syntézy bílkovin, budování svalové hmoty, využití kyslíku buňkami a využití energie v nich. Většina hormonů štítné žlázy, které najdete v krevním řečišti, je vázána na bílkoviny. Pouze ty nevázané T3/T4 hormony jsou těmi, které dokáží ovlivnit naše zdraví. Produkce hormonů štítné žlázy je řízena hypothalamem a hypofýzou, částmi našeho mozku. 

Dopamin, neurotransmiter, stimuluje hypothalamus k produkci TSH (hormon stimulující štítnou žlázu) a tím pádem ovlivňuje tvorbu T3. A dopamin si tělo vytváří z aminokyseliny tyrosinu. Můžeme tedy konstatovat, že konzumací kvalitních bílkovin s dostatkem této aminokyseliny předcházíme nejenom problémům se štítnou žlázou.

Hlavním faktorem, který mimo nedostatek mikronutrientů ovlivňuje negativně funkci štítné žlázy, je stres. Navíc jedna špatná zpráva pro ty z vás, kteří nadále holdují potravinám obsahujícím lepek - spojitost mezi gliadinem (jedna ze dvou molekul glutenu - ta, která způsobuje problémy) a sníženou produkcí T3/T4 hormonu byla jasně prokázána.

 

Hypotyreóza (také Hypothyroiditida)

Snížení produkce hormonů štítné žlázy. Asi nejznámější nemocí tohoto typu, patřící mezi autoimunitní onemocnění, je Hashimotova choroba. O autoimunitních onemocněních jsme již psali a tak jen souhrn: mezi ně patří nemoci, kdy naše tělo, resp. náš imunitní systém, reaguje neadekvátně na látky, které jsou pro tělo přirozené. V tomto případě “vidí” imunitní systém v hormonech štítné žlázy vetřelce a napadá je. Klasickými příznaky jsou pak únava, zvýšená citlivost na chlad, nárůst hmotnosti, slabá cirkulace krve a míšních tekutin, padání vlasů, suchá pokožka, deprese a špatné zažíváníPři hypothyroismu dochází ke snížení produkce HCl (kyselina chlorovodíková) a díky tomu pak ke snížení absorbce živin z potravy, nekompletnímu strávení bílkovin a zažívacím problémům.

 

Hyperfunkce štítné žlázy (také Hyperthyroitida)

Nadprodukce hormonů štítné žlázy. Méně rozšířená skupina nemocí (postihuje cca 0,1% populace). Projevuje se celkovým zvýšením metabolismu, citlivostí na teplo, roztěkaností, vztekem, úbytkem váhy a především viditelným zduřením štítné žlázy (tzv. struma).

 

Doporučení

Pokud chcete předejít jakýmkoliv výše uvedeným problémům s hormonální disfunkcí T3/T4 (hypothyroitida), pak bych vám především doporučil zařadit dostatek potravin s obsahem jódu a selenu.

potraviny bohaté na jód

  • jodizovaná sůl
  • mořské řasy a plody moře
  • mořské ryby
  • sushi

 

potraviny bohaté na selen

  • červené maso (v "grass-fed" kvalitě)
  • losos (z volného odchytu)
  • tuňák
  • para ořechy
  • fermentované mléčné výrobky (ideálně doma připravené z čerstvého mléka)
  • cibule
  • česnek

    
Sledujte své tělo a všímejte si, co vám říká. A pokud si nejste jisti, nechejte si udělat rozbor krve - jako plátci zdravotního pojištění máte jednou za dva roky na rozbor krve nárok i bez důvodu. Požádejte svého lékaře o zaškrtnutí všech markerů spojených se štítnou žlázou na žádance k rozboru - TSH, volný T4/T3, reverzní T3 (rT3) a anti-TPO (anti thyroid peroxidáza) a pokud je následně váš doktor nedokáže analyzovat, obraťte se s důvěrou na nás :-)

Kategorie: 
Obrázek uživatele Martin Novotný

O autorovi

"Duchovní otec" projektu, bio-hacker2, gastronaut, nutrarián, zdravotní detektiv, infovor, blázen do fitness/OCR.

„Starejte se dobře o své tělo. Je to jediné místo, ve kterém musíte žít.“ Jim Rohn