Spánek a menopauza

 

Dnes přinášíme článek na “ženské téma”. 
Menopauza je období v životě ženy, kdy její vaječníky přestávají vyrábět hormony estrogen a progesteron a žena přestává menstruovat. Jde o normální součást procesu stárnutí a označuje konec ženských reprodukčních let. Menopauza se nejčastěji objevuje mezi 47. až 53. rokem. Také obvykle vede k problémům se spánkem.

Nevyrábějí-li vaječníky adekvátní množství estrogenu a progesteronu (tak jako v menopauze), ztráta těchto hormonů může přinést různé symptomy, včetně návalů horka (náhlý pocit tepla, které se šíří po celém těle) a pocení (což souvisí s návaly horka).

Zhruba 75%-85% žen v menopauze zažije návaly horka, které mohou trvat až 5 let. Návaly horka a pocení mohou vést k problémům se spánkem. Podle “National Sleep Foundation” průměrně 61% žen v menopauze má potíže se spánkem. Spánkové obtíže pak následují další problémy,  např. ospalost v průběhu dne.

 

Jak mohu léčit spánkové problémy související s menopauzou?

Tradiční léčba symptomů souvisejících s menopauzou - jako jsou návaly a nespavost - je řešena hormonální substituční terapií (HRT). HRT se skládá z estrogenu dané jako pilulky, náplasti nebo vaginálního krému, a to buď samostatně nebo v kombinaci s progesteronem (pro ženy, které mají dělohu).

Nicméně výsledky z velké studie “Women's Health Initiative” ukázaly, že dlouhodobé užívání kombinace estrogenu a progesteronu způsobilo zvýšené riziko vzniku rakoviny prsu, onemocnění srdce, krevních sraženin a mrtvice. Estrogen samotný nezvyšoval rakovinu prsu nebo srdeční onemocnění, ale studie zjistila, že léčba se samotným estrogenem zvyšuje riziko vzniku krevních sraženin a mrtvice.

Nejnovější doporučení pro použití HRT u závažných příznaků menopauzy je použít co nejnižší možnou dávku po co nejkratší možnou dobu za pravidelných kontrol u svého lékaře. 

Nejste-li kandidátkou na HRT, vaše příznaky nejsou tak závažné nebo jste se prostě rozhodla, že nebudete používat HRT, léky původně užívané jako antidepresiva, které mohou pomoci zmírnit návaly horka. Patří mezi ně nízké dávky fluoxetinu (Prozac), paroxetinu a venlafaxinu. A další dva léky -  protizáchvatový lék gabapentin a lék na krevní tlak klonidin - mohou také účinkovat proti příznakům menopauzy.

Kromě léků by vám následující tipy mohly pomoci udržet si chladnější noci a spát bez použití hormonů:

Do postele noste volné oblečení. Oděvy vyrobené z přírodních vláken jako je bavlna, jsou obvykle nejlepší. 
Udržujte svou ložnici chladnou a dobře větranou. 
Vyhněte se některým potravinám, které mohou způsobit pocení (například kořeněná jídla), a to zejména před spaním.

Další osvědčené praktiky, které ulehčí problémy se spánkem během menopauzy:

Dodržujte pravidelný spánkový režim, včetně odchodu do postele každý den ve stejnou dobu. 
Pravidelně cvičte, ale ne těsně před spaním. 
Vyhýbejte se konzumaci kofeinu. 
Vyhýbejte se během dne krátkým zdřímnutím, které mohout zabránit  kvalitnímu nočnímu spánku.
Promluvte si se svým lékařem o lécích, které mohou přispět k lepšímu spánku.

Zdroj: Sleep and Menopause

Kategorie: 
Obrázek uživatele Veronika Novotná

O autorovi

Výživová poradkyně se zaměřením na výživové i zdravotní potíže u dětí, dospělých i seniorů. 

"Nechť strava je tvojí medicínou." Hippokratés