Průvodce zdravým grilováním, II. díl

Pokračuji se slíbenou druhou částí věnovanou zdavějšímu grilování. Dnes bez důkladné Veroničiny korektury a tak můžete naplno zažít to, co ona každý den - začít číst větu a před jejím dočtením se v ní úplně ztratit ;-)

 

Výběr masa

Zkuste se zamyslet, co na mřížku grilu pokládáte. Vysoce zpracované masné produkty plné nitrátů jako například hot dog párky, grilovací klobásy, špekáčky, atp. jsou automaticky vyšším rizikem co se rakoviny týče - alespoň ve srovnání s čistým masem - hovězím, vepřovým, kuřecím nebo rybami. Kvalitní zdroj masa by tedy měl být základem. Pokud se již rozhodnete pro hamburgery, zkuste si je připravit sami z mletého masa, vajec, bylinek a koření. U klobás volte varianty s největším procentuelním obsahem masa a s co nejméně přidanými aditivy - od nitrátů počínaje, po náhrady typu sojového granulátu konče. U čistého masa bych se řídil doporučením, které dáváme klientům všeobecně - pokud jste si jisti původem masa, nebojte se tučnějších částí (pozor na odkapávání tuku na rozpálené plochy!). Nejste-li si jisti původem masa (pokud vám například číšník není schopen říci, odkud maso, které si chcete z menu objednat, pochází), pak volte co nejlibovější kus - velká část zbytkových herbicidů, pesticidů, antibiotik nebo např. růstových hormonů se usazuje právě v tuku a tak je lépe se těmto částem u masa nejasného původu raději vyhnout. 

 

brokolice, květák, zelí a růžičková kapusta pomáhají játrům odstranit toxiny z těla přijmuté s grilovaným masem

 

Přidejte na gril nějakou tu zeleninu a ovoce

Ať již ve formě špízu, kdy zkombinujete kousky masa s ovocem a zeleninou, tak i samostatně. Pomohou totiž výrazně snížit formaci PAK i HCA! A jaké ovoce a zelenina se z tohoto pohledu jeví jako nejúčinnější? 

  • třešně
  • sušené švestky
  • jablka
  • borůvky
  • červené hroznové víno
  • kiwi
  • vodní meloun
  • špenát
  • petržel (zelená i kořenová)
  • zelený i černý čaj
  • červené víno

Souhlasím - některé uvedené typy přímo na gril asi vhodné nebudou, ale což takhle ke kousku grilovaného masa nějaký ten míchaný salát? Ale nebojte se experimentovat ;-) Smíchejte například rozmačkané višně s limetkovým džusem, olivovým olejem a vaším oblíbeným kořením a v této směsi nechejte marinovat například kuřecí prsa.

Dalším důvodem, proč zařadit zeleninu jako přílohu ke grilovanému masu je fakt, že dokáže pomoci játrům při odstranění toxinů z těla. V tomto případě se jeví jako nejvhodnější především brokolice, květák, zelí a růžičková kapusta.

 

Fermentované dobro

Další skupinou produktů schopných neutralizovat HCA mutagenní aktivitu jsou všechny fermentované potraviny. Dip z čerstvého jogurtu, trocha kysaného zelí nebo třeba pickles - výběr nechávám na vás ;-) A i když bych toto raději zmiňovat neměl, i zapíjení grilovaného masa pivem pomáhá. V tomto případě bych ale dodal - všeho s mírou ;-)

 

Tipy a triky

  • maso nakrájejte na menší kousky - rychleji se propeče a vy tak zkrátíte dobu, po kterou bude na grilu vystaveno vysokým teplotám
  • raději, než maso jen jednou obrátit, zkuste jej obracet častěji - zabráníte tím připálení a zčernání
  • zkuste si na tom “svém” grilu najít optimální kombinaci teploty a času - pamatujte na to, že obojí, vysoké teploty i dlouhý čas grilování, jsou z pohledu tvorby HCA/PAH stejně důležité
  • pokud váš gril umožňuje umístnění misky s vodou na odkapávající tuk, pak tuto možnost využijte
  • grilujete-li menší kousky masa, popřípadě zeleniny, zkuste využít různých alu misek a tím pádem nepřímého grilování
Kategorie: 
Obrázek uživatele Martin Novotný

O autorovi

"Duchovní otec" projektu, bio-hacker2, gastronaut, nutrarián, zdravotní detektiv, infovor, blázen do fitness/OCR.

„Starejte se dobře o své tělo. Je to jediné místo, ve kterém musíte žít.“ Jim Rohn