Potraviny, které vypadají přesně jako lidské orgány a výborně je léčí

Všichni známe citát asi nejznámějšího řeckého lékaře Hippokrata: „Nechť se potraviny stanou tvými léky.“. Jsme naštěstí čím dál tím víc nabádáni k tomu, abychom se náš jídelníček, který za poslední leta naší moderní doby připomíná spíše chemickou laboratoř, měnil zpět na přirozené a opravdové potraviny, které jsou plné nezbytných vitamínů, minerálů a stopových prvků, které jsou nezbytné pro náš život. Přitom je až neuvěřitelné jak účinně a geniálně to matka příroda zařídila, kdy nám poskytuje vše nezbytné pro naše zdraví. Opravdu není náhoda, že spousta potravin, které nápadně vypadají, jako naše jednotlivé lidské orgány je velmi úspěšně léčí a svým složením je výborně podporuje a vyživuje.
 
Fazole - ledviny

Fazole jsou prospěšné pro zdraví našich ledvin. V angličtině jsou fazole přímo pojmenovány jako Kidney beans – kdy „kidney“ je v překladu přímo ledvina. Obsahují velké množství bílkovin a vlákniny. Jsou zdrojem železa velkým zdrojem draslíku, hořčíku a kyseliny listové. Doporučuje se to s nimi ale nepřehánět, správně je upravovat a vařit s kořením, které potlačuje případné nadýmání. Prospěšnost fazolí na naše ledviny je spekulována. Je ale jednoduše potřeba znát svůj stav a nepřehánět to se strachem. Z několika zdrojů i tradiční medicíny byly fazole úspěšnou léčbou pro ledvinové kameny. Kdo má ale poruchu funkce ledvin, by fazole konzumovat opravdu minimálně, protože jak bylo zmíněno, obsahují  kromě jiných látek velmi velké množství draslíku, který je potřeba sledovat při vážných ledvinových problémech.

 

Mrkev - oči

Ukrojený plátek mrkve opravdu vypadá jako lidské oko. Už jako malý jsme slýchávali, že mrkve jsou velmi prospěšné naším očím. Jedna z hlavních složek, které náš zrak podporují, je velké zastoupení karotenoidu zvaného beta-karoten. Beta-karoten slouží jako zdroj vitamínu A a snižuje riziko oční degenerace. Karotenoidy se obecně vyskytují v žlutooranžovém a tmavě zeleném ovoci a zelenině. Nejbohatšími zdroji betakarotenu jsou mrkev, karotka, meruňky, papája, mango, nektarinky, broskve, špenát, brokolice, hrách, kapusta, řeřicha.
 

Rajče - srdce

Rozkrojte rajče a zjistíte, že se uvnitř nacházejí červené komory, které jsou velmi podobné komorám našeho srdce. Studie dokonce zjistily, že díky lykopenu obsaženém v rajčatech se velmi výrazně snižuje riziko srdečních chorob. A jako bonus, když se prý rajčata smíchají s tukem (samozřejmě zdravým jako je například olivový olej nebo avokádo) absorpce lykopenu se zvýší až na desetinásobek.

 

Vlašský ořech - mozek 

Vlašské ořechy jsou považovány za jednu vůbec z nejlepších potravin pro mozek. Mají opravdu velký obsah omega-3 mastných kyselin, které jsou naprosto zásadní pro udržování správného fungování mozku. Omega 3 mastné kyseliny si tělo nedokáže samo vytvořit, proto je musíme v dostatečné míře přijímat stravou. Vědci zjistili, že omega-3 mastné kyseliny disponují velmi silným protizánětlivým účinkem a dokáží snižovat riziko vzniku například kardiovaskulárních chorob, artritidy a také jsou nepostradatelné v předcházení a léčení v dnešní době velmi nepříjemného strašáka Alzheimerovy choroby. Záhyby ve tvaru ořechu velmi připomínají mozkový neo-kortexa dokonce je ořech rozdělen na části kopírující pravou a levou hemisféru.

 

Celer - kost

Podlouhlé části řapíkatého celeru jsou přesně jako naše kosti a opravdu velmi jim prospívají. Celer prý obsahuje velké množství takzvaného silikonu, který vyživuje naše kosti a klouby. Lidské kosti jsou z 23% složeny ze sodíku a přesně stejné procentní zastoupení sodíku se vyskytuje v celeru. Náhoda? Celer je velmi zásadotvorný a velmi vhodný při alkalizování našeho těla. Bylo několikrát prokázáno, že díky jeho složení výživných látek velmi podporuje zdraví a pevnost kostí.

 

Houby - uši 

Uvádí se, že houby jsou prospěšné pro náš sluch a hlavně pro imunitní systém. Obsahují velké množství vitamínu D, které je důležitý pro stavbu výživu našich kostí. V uchu se nachází 3 nejmenší kosti v lidském těle: kladívko, kovadlinka a třmínek, které přenášejí zvukové vjemy do středního ucha. Doporučuji něco nastudovat o neuvěřitelných účincích medicinálních hub z východu jako třeba božská houba reishi nebo shiitake.

 

Avokádo - děloha

Avokáda jsou považovány za nejvýživnější superpotraviny na světě. Kromě nesčetných výživných účinků jsou velmi opěvovány v tomto směru v prospěšnosti pro reproduktivní zdraví zejména u žen. Avokáda obsahují velmi velké množství kyseliny listové, která velmi podporuje vývin plodu v těhotenství. Studie prokázaly, že konzumace avokád v době těhotenství může zamezit hormonálním výkyvům, nechtěnému přibírání na váze a předcházet rakovině dělohy.

 

Hrozny - plíce

Toto krásně sladké ovoce vypadá přesně jako naše plicní sklípky. Konzumace hroznů dokáže působit preventivně před rakovinou plic. Hroznové semínka prý obsahují látku zvanou proanthocyanidin, která má prý schopnost snížit vážnost astmatu.  

 

Zázvor - žaludek

Asi málo kdo může popřít, jak moc se tvar zázvoru podobá žaludku. Zázvor je asi jedna z nejúčinnějších věcí na žaludek a obecně poruchy s trávením. Je velmi účinný při nevolnosti, pálení žáhy, zvracení a dokáže chránit slizniční vrstvu žaludku. Co je důležité zmínit je fakt, že zázvor společně s kurkumou se řadí mezi ty vůbec nejsilnější protizánětlivé potraviny, které nám příroda nadělila. Lidem, kteří bojují s jakýmikoli zánětlivými onemocněními doporučuji čaj ze zázvoru, kurkumy a citronové šťávy, která je na zažívání a zánětlivé onemocnění superlék. Jeden hrnek vody přivedeme k varu a necháme v něm povařit vrchovatou čajovou lžičku nastrouhaného čerstvého zázvoru, nebo půl lžičky sušeného (když je kvalitní tak je hodně silný), půl až čajovou lžičku kurkumy a necháme povařit 10 minut, pak odstavíme. Přidáme podle chuti šťávu z citronu a na zdraví.

 

Batáty - slinivka břišní

Podlouhlý tvar batátů - sladkých brambor velmi připomíná tvar slinivky břišní a také ji svým složením prý velmi prospívá. Nejen, že obsahuje velmi velký obsah beta-karotenu, ale dokáže vybalancovat glykemický index u diabetiků, proto jsou slinivce a její funkci velmi velkou podporou.

 

Červené víno - krev

Červené víno je velmi bohaté na antioxidanty a obsahuje složku resveratrol, která by měla přinášet našemu tělu velký výčet léčivých vlastností. I když v poslední názory na účinky resveratrolu jsou velmi kontroverzní, můžeme si být jisti, že přiměřená dávka červeného vína (1- max 2 denně) má velmi pozitivní účinky na kvalitu naší krve, kde zamezuje vzniku krevních sraženin a zlepšuje prostupnost krevních kapilár. 

 

Ženšen - celé lidské tělo

Ženšen připomíná komplexně celé naše tělo. Je také díky svým širokospektrálním účinkům používán celá tisíceletí díky svým schopnostem podpořit celou imunitu těla, bránit srdečním a mozkovým onemocněním, v rekonvalescenci, proti bakteriím, virům a velmi účinně používán proti stresu a zvýšení vitality. Ženšenů je velmi velké množství, proto radím před užíváním specifického ženšenu nastudovat jeho konkrétní účinky a případně prokonzultovat postup s praktikem tradiční medicíny nebo svým praktickým lékařem.
 
Je spousta podobných článků, ale některé schopnosti konkrétních potravin na konkrétní orgány jsou v nich hodně přitažené za vlasy. Toto by měl být jednoduchý přehled těch nejzajímavějších a nevýstižnějších. Mnohdy se totiž zbytečně honíme po všemožných syntetických vitamínech a všemožných drahých doplňcích stravy a přitom všechno máme tak jednoduše, jak nám to příroda nadělila. 

Kategorie: 
Obrázek uživatele Martin Novotný

O autorovi

"Duchovní otec" projektu, bio-hacker2, gastronaut, nutrarián, zdravotní detektiv, infovor, blázen do fitness/OCR.

„Starejte se dobře o své tělo. Je to jediné místo, ve kterém musíte žít.“ Jim Rohn