Odežeňte zubatou šálkem kávy!

Někdo ji miluje a nedá na ni dopustit, někdo ji nemusí. Žádná “zlatá střední cesta” neexistuje. Ty z vás, kteří patří do první skupiny, níže uvedenými fakty přesvědčovat nemusím. Pro druhou skupinu budou možná uvedená zjištění důvodem, proč dát kávě šanci. V této skupině se zaměřím hlavně na ty z vás, kteří si i tak nějaké to “nakopnutí” dopřejí, a to např. ve formě energetických nápojů typu Red Bull, Big Shock a spol. 

Káva, hlavně pak ta čistá (= bez cukru, bez UHT mléka) je podstatně vhodnější alternativou energetických nápojů a mimo nepopiratelné účinky na vaši bdělost (koneckonců i většina energetických nápojů se stále spoléhá na aktivní složku kávy jako onen životabudič) má i pro tělo pozitivní účinky

Stejně jako je v otázce konzumace kávy rozdělená laická veřejnost, je tomu tak i v případě odborné veřejnosti - od vědeckých pracovníků na institutech a univerzitách, až po výživové poradce a nutriční specialisty. Protože je káva a její vliv na lidské zdraví dlouhodobě v mém hledáčku, neodpustím si zveřejnit závěry poměrně velké studie, resp. kompilace studií zahrnujících více jak 500.000 osob ve věku 50 až 71 let. U uvedeného vzorku byla po více jak 10 let sledována denní spotřeba kávy. Závěr byl celkem jednoznačný - zapřísáhlí pijáci kávy s průměrnou spotřebou 4 šálků kávy denně vykazovali o 20% nižší riziko onemocnění rakovinou kůže (melanom). Možná si i nyní říkáte, že to není dostatečný důvod dát kávě šanci ;-) Zkusme tedy pátrat dále. 

Co třeba výsledky studie potvrzující, že pravidelná konzumace kávy pomáhá snižovat riziko vzniku rakoviny prostaty?

Nebo že vám popíjení kávy pomůže snížit riziko kardiovaskulárních onemocnění včetně koronárních onemocnění srdce a infarktu?

A co třeba snížení rizika zlomenin zapříčiněných pokročilou osteoporózou (tato studie byla prováděna pouze na mužské populaci), resp. pozitivní vliv kávy na snížení tohoto rizika?

A abych nezněl až příliš jednostranně, dodám i pár “ale”. Jak sami říkáme a propagujeme, měli bychom brát všechna jednostranná doporučení s rezervou - naše strava včetně pitného režimu by měla být vyvážená a určitě by neměla být založena jen na pití kávy! Pokud říkám ANO pití kávy, musím nutně dodat následující doporučení:

  • kávu pijte neslazenou a pokud si do ní přidáváte mléko, pak by mělo být čerstvé (ne UHT upravené)
  • pokud dáváte přednost kávě s mlékem ve formě cappuccina, pak se nebojte experimentovat s kořením na dochucení - skořice, kakao, kardamom, to vše dokáže nejenom šálek kávy dochutit, ale má prokazatelně i pozitivní dopad na váš metabolismus
  • limitujte spotřebu kávy na dopoledne, popř. si stanovte hranici kolem 14:00 jako nejzazší termín - většině z nás trvá kompletně odbourat všechen přijmutý kofein 5-6 hodin a tak pokud chcete jít do postele “příjemně unavení”, vyvarujte se pozdější konzumace
  • ani dopoledne to s kávou nepřehánějte - já osobně mám stanovený horní limit na 2-3 šálky a ten i jako maximum doporučuji svým klientům
  • dejte přednost KVALITĚ před KVANTITOU - sebedražší “3 v 1”, “2 v 1”, jednoporcovky a kompletně celý sortiment instatních káv se ani náhodou nemůže rovnat kvalitní, ČERSTVĚ namleté kávě!
  • pokud si děláte doma kávu sami nebo máte v práci ten luxus vybrat si do automatického kávovaru s mlýnkem kávová zrna dle vašich chuťových pohárků, dejte si tu práci a chvilku experimentujte s různými stupni pražení a různými poměry robusta/arabica - my sami máme rádi kávu méně kyselou a tak nám volba slabě pražené arabiky od dlouho vybírané pražírny zabrala více jak rok ;-)

 

... průměrná spotřeba 4 šálků kávy denně = o 20% nižší riziko onemocnění rakovinou kůže...

 

Výrazné odchylky od výše uvedených doporučení totiž mohou vést k dočasnému zvýšení srdečního pulzu, což vás (opět dočasně) vystavuje vyššímu riziku srdečních onemocnění. U starších osob s vysokým krevním tlakem je toto riziko ještě vyšší. Výrazně vyšší spotřeba kávy pak navíc může vést k diuréze (vyšší tvorba moči a odvodnění/dehydratace), popř. natriuréze (vyšší odvod sodíku z těla, opět prostřednictvím moči). 

Nedá mi to, abych cíleně nezmínil svůj článek z 9. září 2015, kde se zmiňuji ještě o kombinaci kávy a krátkého šlofíku. Jednoduché, funkční a užitečné :-) 

Reference:
1. Loftfield E, et al. J Natl Cancer Inst. 2015 Jan 20;107(2).
2. Cao S, et al. Carcinogenesis, 35(2), 256-261.
3. Lu Y, et al. Cancer Causes Control, 25(5), 591-604.
4. Ding M, et al. Circulation, 129(6), 643-659.
5. DiNicolantonio J. J., et al. Journal of the American College of Cardiology, 63(6), 607.
6. Lee D, et al. Bone, 63, 20-28.
7. Zhao Y, et al. Public Health Nutr, 1-13.
8. Je Y, et al. Br J Nutr, 111(7), 1162-1173.
9. McMullen M, et al. Food Funct, 2(9), 547-554.
10. Rachima-Maoz C, et al. Am J Hypertens, 11(12), 1426-1432.

Kategorie: 
Obrázek uživatele Veronika Novotná

O autorovi

Výživová poradkyně se zaměřením na výživové i zdravotní potíže u dětí, dospělých i seniorů. 

"Nechť strava je tvojí medicínou." Hippokratés