Nezapomínejte na koriandr - část I.

Číňané řadí koriandr mezi ty byliny, které podporují nesmrtelnost. Koriandr neboli Coriandrum sativum je velmi účinná bylinka s mnoha přínosy pro zdraví, a proto si vysloužila název “zázračná bylina”.

Koriandr byl objeven archeology v hrobce egyptského faraona Tutanchamona, a tak můžeme sledovat jeho užívání již od doby 5000 let před naším letopočtem. Významnou úlohu hrál v antické medicíně od Středomoří, přes Střední Východ až po Asii. Je známo, že léčil "neštovice", a jeho léčivé účinky byly popsány v sanskrtu i v řeckých spisech. Semena koriandru mají působivou pověst, co se podpory zdraví týká, která je dokonce i v dnešní době srovnatelná jen s máločím.

V Evropě byl koriandr tradičně doporučován jako rostlina proti cukrovce. V Indii byl tradičně využíván pro své protizánětlivé účinky. Ve Spojených státech si koriandr rychle získal popularitu pro svoji schopnost snižovat cholesterol.            

 

Známý favorit "otce medicíny" koriandr poskytuje základní prvky, které vaše tělo potřebuje, ...

Hippokrates, starověký řecký léčitel, který se stal známý jako "otec medicíny”, užíval a doporučoval koriandr velmi často.
Koriandr je velmi populární nejen pro své protizánětlivé účinky. Je typicky známý pro svou pomoc při léčení dlouhého seznamu nemocí, včetně neštovic, průjmu, aftů, anémie, poruch trávení, menstruačních poruchy, zánětu spojivek, kožních onemocnění, poruch hladiny krevního cukru, očních problémů, osteoporózy, artritidy, revmatismu, bolesti hlavy, bolesti i ztuhlosti svalů. Poměrně v nedávné době bylo prokázáno, že koriandr má další významné účinky na naše zdraví.

Koriandr má silný podpůrný účinek na játra a je vynikajícím zdrojem fytonutrientů a flavonoidů. Koriandr je také úžasným zdrojem draslíku, vápníku, manganu, železa a hořčíku. Z vitamínů je to kyselina listová, riboflavin, niacin, vitamin A, beta karoten, vitamin K a notná dávka vitaminu C - vše nezbytné pro optimální zdraví.

 

Koriandrový olej dělá “lepším” vitamin D

Není pochyb o tom, že vitamin D by měl být nedílnou součástí vaší denní podpory. Nicméně spoléhat se na to, že sám zvládne udělat v organismu svoji práci, může být velká chyba. Tady je důvod proč: 

- Většina doplňků nemá dobrou vstřebatelnost. Vitamin D vyžaduje pro správnou syntézu vitamin K.
- Vitamin D je prekurzor hormonů. Je nutné dostatečné množství "zdravého cholesterolu”, aby produkoval použitelnou formu vitaminu D.
- Vitamin D je "rozpustný v tucích". Trpí-li absopce nedostatkem tuků, nemůže být vitamin D dopraven až do buněk.
- Přírodní vitamin D "ze slunce" - Pokud chybí dostatečné množství omega-3 mastných kyselin a antioxidantů, tak se významně zvyšuje smrtelné riziko vzniku rakoviny kůže.

 

Jak řeší koriandrový olej “problémy” s vitaminem D…

TUKY (LIPIDY)
Vzhledem k tomu, že vitamin D je "rozpustný v tucích”, je nejlepší jeho užití a vstřebání se zdravými tuky. Koriandrová semena obsahují 28,4% tuků z celkové váhy. Další možností získání nejdravějších tuků se širokým záběrem můžete dosáhnout při použití lněného oleje. 

VITAMIN K a A 
Jedna porce koriandru obsahuje zhruba 400% doporučené denní dávky (DDD) vitaminu K. Proto několik kapek koriandrového oleje s vitaminem D umocňuje vstřebávání a syntézu ve vašem těle! Existují také studie, že je také nezbytný dostatek vitaminu A, který ve spojení s vitamínem K zajišťuje správnou absorpci vitaminu D. Naštěstí koriandrový olej také obsahuje v jedné dávce více než DDD vitaminu A!

CHOLESTEROL 
Nejen, že koriandr může pomoci vašemu tělu produkovat dostatečné množství "zdravého cholesterolu", který pomáhá při produkci vitaminu D, ale studie ukazují, že ve skutečnosti snižuje špatný cholesterol!

ŽALUDEK 
Koriandrový olej pomáhá při vylučování enzymů a trávicích šťáv v žaludku, a tak stimuluje peristaltické pohyby a celkové trávení. I kvůli antioxidačním, protiplísňovým a antibiotickým účinkům se koriandrový olej ukázal jako pomocník zvyšující vstřebávání v žaludku, což je užitečný vedlejší účinek při orálním užívání vitaminu D!

IMUNITA
Patogeny v těle působí stres imunitnímu systému a mohou tak ovlivňovat hladinu vitaminu D. Silné antibiotické účinky koriandru pomáhají držet patogeny pod kontrolou!

TĚŽKÉ KOVY
Běžné toxické kovy jako je rtuť, olovo, hliník a kadmium zhoršují schopnost těla produkovat dostatek vitaminu D. Koriandrový olej se ukázal být tím nejúčinnějším přírodním chelátorem známých toxických kovů a pomocník při odstraňování rtuti, kadmia, hliníku a olova z těla! Vitamin D nemůže odstranit těžké kovy, a proto se jeho hladina bez pomoci neustále zbytečně vyčerpává!

RAKOVINA KŮŽE
Získávání “přírodního vitaminu D” ze slunce je jistě nejpřirozenější cesta, přesto ale představuje velké riziko rakoviny kůže, máte-li nedostatek antioxidantů a/nebo omega-3 mastných kyselin. Nedostatek omega-3 tuků je ale více rizikový faktor pro rakovinu kůže ze slunečního záření. Koriandrový olej je skvělým zdrojem antioxidantů: 5,598 TE μmol/gram (ORAC jednotky, které udávají schopnost antioxidantů pohlcovat volné radikály), a to díky terpenu a terpenoidním komponentům. Nedostatek omega-3 mastných kyselin můžete vždy doplnit za pomoci lněného oleje.

Plus vitamin D sám udrží váš imunitní systém ve střehu, ale nezbaví vás takových onemocnění jako je cukrovka, chronických nemocí, srdečních onemocněních, rakoviny nebo trávicích poruch. Nicméně pravidelné doplňování vitaminu D (pomocí suplementu, slunečního světla nebo jejich kombinací) společně s koriandrem může skutečně pomoci jak v odstranění, tak i v prevenci před uvedenými problémy. 

 

Z pohledu tradiční čínské medicíny je koriandr považován za prostředek s protinadýmavými účinky. Jeho chuť je velmi zajímavá a jak naše zkušenosti ukazují, není ani v zimním období problém koupit koriandr v čerstvé podoběKoriandrový olej pak můžete nakoupit v e-shopu u firmy Biopurus se speciální slevou. Typ na použití koriandru v nějakém receptu můžete najít mezi našimi již zveřejněnými recepty nebo se nechte inspirovat dnešním receptem na koriandrové čatný.

Zdroj: activationproducts.com

Kategorie: 
Obrázek uživatele Veronika Novotná

O autorovi

Výživová poradkyně se zaměřením na výživové i zdravotní potíže u dětí, dospělých i seniorů. 

"Nechť strava je tvojí medicínou." Hippokratés