Kalorie - mýty a nesmysly

 

Patříte mezi ty, kteří počítají kalorie nebo máte ve svém okolí někoho, který to dělá? Pak čtěte dále. Ušetříte si čas a zklamání, pokud vám tato "matematika" bude vycházet, ale výsledky se nedostaví ;-)

 

Kalorie je kalorie

Pokud vám někdo tvrdí, že je jedno, jestli 139 kalorií z plechovky Coca-Coly je identických s 139 kaloriemi z 250g kapusty (ano, uvádím extrém, ale s méně do očí bijícími porovnáními se můžete setkat skoro denně...), pak bude lépe, pokud se seberete a rychle od takového člověka utečete... I kdybych odhlédl od všech dalších mýtů a nesmyslů,  podobný názor jako ten výše uvedený nemůže zastávat soudný člověk. A nemusí se nutně jednat jen o "odpad" versus zdravou potravinu. V principu jakékoliv dvě potraviny jsou nesrovnatelné a to již z pohledu převahy makroživin. Náš názor ohledně všeobecně propagované "zdravé stravy" plné celozrnných obilovin (= 100% uhlohydráty) již znáte. Stejně tak i náš příklon ke konzumaci nasycených tuků, které ani zdaleka nejsou tím "ďáblem" za kterého byly posledních 50 let označovány. A bez ohledu na kalorickou hodnotu konkrétní potravy je nutné hledět na to, co dobrého nebo špatného vám přinese. A to není jen o základním poměru uhlohydrát/bílkovina/tuk, ale i obsah vitamínů a minerálů, bio-vstřebatelnosti a spoustě dalších parametrů, které by do podobné rovnice musely být dosazeny. 
Závěr: NENÍ kalorie jako kalorie! 

 

"Calories in, calories out" aneb pokud zkonzumujete více kalorií, než vydáte, pak tloustnete
 
Patříte skutečně mezi ty, kteří si přijmuté a vydané kalorie hlídají? Pak možná znáte program FitnessPal pro chytré telefony. Při testování tohoto programu, jsem se musel smát. Moje strava se dlouhodobě (více jak 2 roky) sestává z přibližně 70% tuků, 20% bílkovin a 10% uhlohydrátů. Nejen zmíněný program, ale i spousta dalších "kalkulaček" mi po zadání základních tělesných parametrů a obvyklé fyzické aktivity doporučuje příjem cca 2.200 až 2.400 kalorií. Když jsem do programu FitnessPal zadal jen údaje o mé typické snídani, byl jsem na 100% mého doporučeného denního příjmu kalorií ;-) A po přidání oběda a večeře se mi na obrazovce objevilo (z pohledu FitnessPal) "hausnumero" mezi 3.500 až 4.000 kalorií a varování, že "pokud takto budu pokračovat, bude má váha za 30 dnů cca 115kg". A co je na tom nejúsměvnější? Takto funguji minimálně posledních 18 měsíců a jediné, co jsem na své váze zaznamenal, je úbytek tělesného tuku z cca 22% na 8-9%. Tuto hladinu si udržuji bez větších výkyvů, stejně tak i váhu kolem 75kg!!! Ano, můj průměrný kalorický příjem je standardně přes 3.500 kalorií a pokud pominu extrémní výdej (patnáctikilometrový Spartan Race, půlmaraton, atp.), pak na druhé straně rovnice se obvykle nachází číslo kolem 2.000 až 2.200 kalorií. Přičtu-li k tomu 550-700 kalorií, které člověk denně spálí tím, že "je naživu" (tolik kalorií každodenně spálíte tím, že dýcháte, trávíte potravu a třeba jen celý den sedíte), stále v této rovnici nějakých 500 až 1.000 kalorií hapruje ;-)
Závěr: Celá taková rovnice je ŠPATNĚ! A tímto závěrem se rovněž vracím k prvnímu mýtu "NENÍ kalorie jako kalorie"... 

 

Na úplný závěr jen mohu doporučit:

1) Věnujte čas něčemu užitečnějšímu, než je počítání kalorií - třeba čtením článků na www.vyvazenezdravi.cz ;-) Aplikacemi alespoň některých doporučení, návodů a receptů si ten čas, na tomto světě a ve svém těle, ještě prodloužíte ;-) 
2) Na obalech potravin, které vkládáte do nákupního košíku je jedna informace, která je z mého pohledu podstatně důležitější, než je ta o kalorické hodnotě - přísady. Naše rodina zastává jedno pravidlo - ideální je připravovat jídlo z potravin, na kterých vlastní složení nemusí být uvedeno. Cokoliv bez přidaných látek, jakkoliv mohou být "prospěšné" - čerstvá brokolice je 100% brokolice, jablka se skládají 100% z jablek a hovězí zadní je 100% hovězí maso ;-). Cokoliv s přehledem delším než 5 položek a s názvy, které ani nedokážete plynule vyslovit, raději vraťte na regál ;-) Více jak jedno "éčko"? Pozor! Čerstvá zelenina nebo to samé ve sklenici/plechovce s deseti dalšími přísadami, které prodlouží "životnost" z několika dnů na několik let? Jednoznačně čerstvá. O tom, že je takový obsah ve většině případů "mrtvý", snad psát nemusím. 

Kategorie: 
Obrázek uživatele Martin Novotný

O autorovi

"Duchovní otec" projektu, bio-hacker2, gastronaut, nutrarián, zdravotní detektiv, infovor, blázen do fitness/OCR.

„Starejte se dobře o své tělo. Je to jediné místo, ve kterém musíte žít.“ Jim Rohn

Komentáře

Obrázek uživatele zhubnuty

zhubnuty

Kalorie počítám jak příjem, tak výdej. Jistě, všechna čísla je třeba brát s jistou rezervou. Tuto rezervu mám nastavenu na cca 300kcal denně. Od května jsem zhubnul 23kg. Jím normálně, na co mám chuť, kdy mám chuť, množství již nijak výrazně neomezuji, jen holt musím přizpůsobit aktivitu. Kolo, brusle, běh... nyní mám 110kg a pokračuju, jde to, tak nebalamuťte a neodrazujte lidi ;)
 

Obrázek uživatele Martin Novotný

Martin Novotný

Dobrý den, jsme velmi rádi, že Vám počítání kalorií vychází a hubnete. Těch 300 kcal je méně, než onen metabolický výdej "nutný pro život". Já osobně nevěřím ani uvedeným kaloriím propočítaným při běhu nebo jiných aerobních aktivitách a to s nejlepšími sportovními hodinkami a hrudním pásem na trhu a už vůbec ne jakémukoliv výdaji při indoor aktivitách - posilování, strečing, atp. Myslím, že jsme článkem nikoho, komu skutečně počítání kalorií funguje, neodradili. Byl určen většině, která to dělá, má z toho, že to nefunguje deprese a žijí v domnění, že pokud toho snědí méně, než složitým (a nepřesným) počítáním vypočetli jako výdej, tak zhubnou. Pokračujte - jste na dobré cestě stabilizovat váhu a prodloužit si tak život!!!

"Duchovní otec" projektu, bio-hacker2, gastronaut, nutrarián, zdravotní detektiv, infovor, blázen do fitness/OCR.

„Starejte se dobře o své tělo. Je to jediné místo, ve kterém musíte žít.“ Jim Rohn

Obrázek uživatele Makovec

Makovec

Dobrý den pane Novotný, velice fandím Vaší snaze vyvrátit mýtus o škodlivosti vysoce protoínové a tukové stravě, a naopak ideálním poměru živin v jídelníčku postaveném na vysokém přijmu karbohydrátů, který nám oficiální místa servírují přes 20 let. Jeho jediným výsledkem je nárůst obezity, cukrovky a kardiovaskulárních nemocí. Gary Taubes, i když s ním v mnohém nesouhlasím, udělal v této oblasti záslužný počin.
Ohledně Vašeho příspěvku si dovolím nesouhlasit s Vašim tvrzením, ohledně nefunkčnosti vzorce energetické bilance. Jak jistě víte, první termodynamcký zákon, tedy energie v uzavřené soustavě je neměnná - deltaE=Ein-Eout - platí. Pohled na Vaše tělesné parametry (zejména podíl netukové hmoty (Fat Free Mass) při výpočtu denního výdeje energie by indikoval výdej jenom pro bazální metabolizmus (BMR - Basal Matabolic Rate) kolem 2000 kcal. (Pokud použijete průměr výpočtů dle metod Sterling/Passmore, Katch/mcArdle, Nelson nebo Cunningham). Tyto metody ale vycházejí z populace žijící na smíšeném metabilismu s převahou sacharidů a bílkovin. Váš metabilisnus je ketogenický a troufunu si předpokládat, že i energetický výdej, u tohoto typu metabilismu je vyšší, tedy se zvyšuje BMR (vědcké zkoumání je na počátku, první studie potvrdily nárůst, na závěry je příliš brzy). Pokud máte denní výdej z dalších aktivit 2000 kcal (to je poměrně hodně, ale pokud pravidelně trénujete na Spartana a žijete aktivním životem "v pohybu" je to možné), pak Váš celkový výdej je kolem 4000 kcal/den. Takže mi to vychází jako plichta mezi Ein a Eout a tím se vysvětluje stabilita vaší hmotnosti. Navíc, při ketogenním mtabolismu, na který se organismus zdravého jednince dokáže adaptovat asi po 6 týdnech přechodu na stravu s minimem karbohydrátů a maximem vhodných tuků a bílkovin, při aerobních aktivitách dokáže Vaše tělo pokývat přes 70% energetického výdeje s tuků. Takže rovnice platí, akorát mnohé programy na výpočty kalorií určeny pro veřejnost, jsou velice nepřesné a spíše pro pobavení, než pro seriózní použití. Pokud jste přesvedčen, že první termodynamický zákon newtonovské fyziky neplatí, nebo ve vztahu k výživě platí jiné předpoklady (nepř. že tělo a potrava netvoří uzavřenou soustavu apod.), budu velice vděčný za odkazy na studie, které by tuto hypotézu potvrdily.
Poslední poznámka je ohledně vhodnosti nízkosacharidové stravy pro širší veřejnost. Sacharidy se složitými řetězci, na rozdíl od bílkovin a tuků, nejsou esenciální složkou stravy. Tělo dokáže fungovat bez sacharidů dlohodobě. Bohužel, vzhledem k tomu, že přes 30 let žijeme v bludu potravinové pyramidy s převahou škrobů, nebyl dlouhobý vliv ketogenního metabolismu na běžnou populaci dostatečně prozkoumán (s výjimkou studií na eskymáckých populacích). Jednu ze skupin, pro kterou je vhodnost tohoto systému stravování minimálně sporná, jsou pacienti se dnou. Existují studie, které prokázaly, že rapidní snížení přijmu karbohydrátů vede i u zdravých a trénovaných jedinců ke zvýšení kys. močové v krevním séru, minimálně do dobu 4 týdnů. Jeho objem pak klesá na původní hodnoty. Nicméně, žádná studie, které by potvrdila vhodnost stravy s minimem karbohydrátů u pacientů se dnou neexistuje (zatím se asi nenašlo dost "dnářů", kteří by si troufli tento test podstoupit).
Držím palce a fandím Vaší snaze o popularizaci nesmyslnosti největšího nutričného mýtu posledních 30 let o vhodnosti vysocesacaridové výživy na zdraví populace.

Obrázek uživatele Martin Novotný

Martin Novotný

Dobrý den, velmi děkuji za slova podpory. Ohledně energického příjmu a výdeje se Vám pokusím odpovědět co nejdříve, ale v principu s Vaší kalkulací souhlasím - ano, udržuji svůj organizmus v ketogenickém stavu a poslední závody jsem i tak absolvoval. Ketony si díky možnosti měření z krevního vzorku a nově i orientačně s přístrojem Ketonix měřím denně.

"Duchovní otec" projektu, bio-hacker2, gastronaut, nutrarián, zdravotní detektiv, infovor, blázen do fitness/OCR.

„Starejte se dobře o své tělo. Je to jediné místo, ve kterém musíte žít.“ Jim Rohn

Obrázek uživatele Makovec

Makovec

Dobrý den, budu rád, pokud mě odkážete na zdroj Vašich výpočtů. Ketogení metabolismus Vám jako amatérský sportovec tiše závidím a držím palce, protože je to u vytrvalostních sportů hodně velká výhoda, akorát se o tom moc nemluví. (Z čeho by pak žili všichni ti draze placení nutriční poradci sportovců, kteří do nich ládují sacharidy, že?) Já se bohužel musím spokojit se snížením příjmu sacharidů pod 200g denně a ekvivalentní navýšení příjmu tuků při denním prrůměrném výdeji 3 000 kcal. Jako "majitel" hyperurikémie si na přechod na ketometabolismus netroufnu. Nicméně, pokud by to pro Váš blog bylo přínosné, mohu se Vašim prostřednictví podělit s Vašimi čtenáři o zkušenosti se snížením příjmu sacharidů vliv tohoto počinu na moji tělesnou kompozici a obsah kys, močové v krvi. Jsem zastáncem teorie, že na dnu má mnohem vyšší vliv konzumace rychlých jednoduchých cukrů než vysoce purínových bílkovin. Za poslední dva měsíce, jako boční efekt snížení přijmu sladkostí (odhadem v průměru o 140 - 180 sacharidů/den), jsem zhubl asi o 8,5 kg. Jak je to s úrovní kys. močové udím koncem týdne. Pokud to dopadne dobře, mohu předat podrobné statistiky ohledně složení jídelníčku a pohybové aktivity. Asi nebudou mít všichni čtenáři odvahu přejít na ketogenní metabolismus, ale jako podpora argumentu, že vysoce sacharidová strava není zdravá by to mohlo fungovat. Akorát, mojue zkušenost je v rozporu s částí Vašeho tvrzení, že na počítaní kalorií nezáleží. Myslím, že ano, ale nijak Vám to nechci vnucovat... (Ostatní platí, zejména není kalorie, jako kalorie). Nechám na Vašem laskavém zvážení. Ještě jednou přeji hodně sil a... do nich, lumpů z průmyslově otravinářsko farmaceutického komplexu, kteří nás roky beztrestně tráví svými výrobky s tichou podporou státu. 

Obrázek uživatele Martin Novotný

Martin Novotný

Ještě jednou dobrý den. Vracím se k naší polemice a po důkladnějším pročtení Vašeho komentáře (a upozornění mé manželky ;-) s Vámi plně souhlasím ohledně kalorického propočtu. Problémem zde bude především nepřesnost, co se týká výdaje. Z dlouhodobého pohledu se musím se chtě nechtě spolehnout na pomůcky, které mám k dispozici (hrudní pásy, osobní váhy s impendancí, atp.) a ty navíc používám pouze při plánovaných aktivitách - tréninky, závody - nikoliv celodenně. A má manželka mne upozornila na fakt, že do celkového výdaje sice počítám "průměrovanou" hodnotu těch cca 12.500 kroků, které mimo plánované aktivity nachodím, ale již ne "kalorickou hodnotu" kroků - až na vyjímky nepoužívám výtah (bez ohledu na počet schodů), do našeho bytu v 5. patře nechodím, ale běhám, atp. Navíc je podle mého můj bazální metabolismus díky faktu, že jsem 16-18 hodin denně v ketogenickém stavu ve fakticky "vyšších obrátkách" a tak běžnou činností spotřebuje mé tělo více kalorií. Zastáváme s manželkou názor, že jakýkoliv pohyb je důležitý a aktivita, kterou souvisle provozujete po dobu mnimálně 10 minut dokáže zrychlit metabolické procesy v těle. A určitě platí Vámi zmíněný fakt, že není kalorie jako kalorie - zmínil jsem ho i ve svém článku a měl být i jedním ze závěrů, který si měl čtenář odnést - z mého pohledu je skutečně důležitější, abychom kladli důraz na KVALITU kalorií (využitelnost/efektivita, přínos makro živin pro tělo a množství a kvalita vitamínů, minerálů a enzymů, kterou společně s kaloriemi přijmeme), než na KVANTITU.
Určitě budeme velmi rádi, pokud nám sdělíte své vlastní zkušenosti a my je budeme schopni předložit našim čtenářům!

"Duchovní otec" projektu, bio-hacker2, gastronaut, nutrarián, zdravotní detektiv, infovor, blázen do fitness/OCR.

„Starejte se dobře o své tělo. Je to jediné místo, ve kterém musíte žít.“ Jim Rohn