Jak zkrotit hormony

Osobně mám pocit, že bychom jako ženy měly být více aktivní při hlednání možností v případě různých hormonálních výkyvů. Užívání  uměle vyrobených léků je cestou pasivní a často ne ideální. Jak jsem slíbila ve svém článku Hormony a my, přináším dnes šetrnější možnosti řešení. Stejně jako minule, použiji dnes výtah s velmi praktické knihy zabývající se tímto tématem (viz níže). 
U daného zdravotního tématu je základem zdravá strava (pokud možno v bio kvalitě), bohatá na živiny, která může významným způsobem pomoci harmonizovat hormony v našem těle. Samy proto zvažte, které potraviny zařadíte a které vyloučíte. Sama vím, že u některých položek bude spousta z vás mít problémy. Otázky jako: “Co budu jíst, když nemůžu jíst potraviny s lepkem? Čím budu sladit? Na čem budu smažit?” a pod. jsou úplně přirozené. Na většinu najdete odpověď v našich dřívějších příspěvcích. 

Chceme-li opravdu zajistit dlouhodobě vyvážený stav hormonů v našem těle, je většina níže uvedených doporučení zásadní. Moje praxe ukazuje, že k takto zásadním změnám se lidé uchylují až ve chvíli, kdy je jim opravdu těžko. Nenechte zajít některé drobné obtíže moc daleko a zkuste se uvedeným seznamem vážně zabývat. Můžu vám zároveň slíbit, že radost (např. z vyloučení lepku) nebudou mít jen vaše hormony. Pozitivních změn v těle zaznamenáte více! Nebojte se proto vtáhnout do změn jídelníčku i vaše muže :-)

Potraviny s nepříznivým účinkem na hormony
1. Cukr, včetně všech forem třtinového cukru (i bio), umělá sladidla (Splenda, aspartam apod.), pasterizovaný med a agávový sirup.
2. Rafinované karbohydráty.
3. Obiloviny s obsahem lepku: pšenice, žito, ječmen, špalda, kamut a výrobky z nich (kuskus, těstoviny).
4. Limonády a sodovky, všechny nízkokalorické nápoje, kofein, alkohol.
5. Nezdravé tuky: všechny rafinované oleje, margarin, řepkový (kanolový), slunečnicový a světlicový olej.
6. Průmyslově zpracované potraviny.
7. Dehydratace.
8. Geneticky modifikované organismy (GMO), které se vyskytují především v soji, řepce a kukuřici.

Potraviny s harmonizujícím účinkem na hormony
1. Zdravá sladidla, která nezpůsobují prudké výkyvy krevního cukru: xylitol, stevie, luo-chan-kuo, surový a nefiltrovaný med.
2. Celozrnné obiloviny a semena.
3. Bezlepkové obiloviny a semena: rýže, proso (jáhly), quinoa, pohanka, salba (chia), konopné semeno.
4. Filtrovaná voda, přírodně sladké šťávy, zdravé náhražky kávy, víno bez alkoholu.
5. Zdravé tuky: lněný, salbový, konopný, kokosový, olivový, makadamový olej, olej z hroznových jader, máslo, ghee.
6. Biopotraviny (ovoce, zelenina, oleje, oříšky, semena, mléčné výrobky a maso).
7. Semena a ořechy: sezam, slunečnice, dýně, mandle, para, vlašské, pekanové, lískové a kešu ořechy.
8. Fermentované potraviny a potraviny s obsahem živých kultur: jogurt, kefír, kysané zelí, nakládaná zelenina, kimči, miso. 
9. Mořská nebo himalájská sůl.
10. Tmavá, hořká čokoláda, kakaové boby.
11. Filtrovaná nebo pramenitá voda.
12. Potraviny bez GMO nebo biopotraviny (řádně označené).
13. Ochrana proti elektroznečištění způsobenému mobilními telefony, bezdrátovými technologiemi a elektromagnetickým zářením.

Tam, kde by nemusel každý rozumět, proklikem dodávám odkaz s vysvětlením. Tam, kde naši partneři jmenované zboží dodávají, najdete po proklinutí na jejich stránkách cenově nejvýhodnější balení (ostatní varianty jistě najdete samy). U hořké čokolády odkazuji na unikátní 100% čokoládu bez cukru i éček (náš partner však nabízí i jiné varianty:-)  Zvolíte-li nákup čehokoliv, co bude ve vašem jídelníčku nové, ujistěte se o skutečné kvalitě potravin, za které platíte a od kterých čekáte pozitivní vliv na svoje zdraví. U doporučení č. 8 bych doplnila méně známé natto. K poslednímu doporučení přineseme brzy zvláštní článek s konkrétními tipy, jak na to. Některé tipy jsme již zmínili zde.  

Pište o svých zkušenostech a neváhejte se zeptat na cokoli; rádi  zveřejníme i pro ostatní.

Zdroj: Sherill Sellman: Doba jedová 4 - Hormony (Triton, 2014), můžete v elektronické podobě (EPUB pro iPhone/iPad, MOBI pro Kindle i PDF pro PC, Mac) zakoupit níže

Kategorie: 
Obrázek uživatele Veronika Novotná

O autorovi

Výživová poradkyně se zaměřením na výživové i zdravotní potíže u dětí, dospělých i seniorů. 

"Nechť strava je tvojí medicínou." Hippokratés