Borůvky, nejzdravější lokální ovoce

Ovoce. Vyzdvihované pro vysoký obsah vitamínů, antioxidantů a dalších fytoživin. Řazené na stejnou úroveň jako zelenina (často neodůvodněně). Ale především marketingově zneužívané řadou potravinářských firem, které nás ve velkém bombardují reklamou na jejich “skutečné ovoce” zabalené v UHT kartonu. Přitom jakékoliv tepelné zpracování (i po velmi krátkou dobu při šetrné pasterizaci) zničí velkou část toho, co je v ovoci prospěšného. Následně je do tekutiny zbavené vlákniny (tolik chybějící v naší moderní stravě) zpětně dodán mix vitamínů a minerálů, které díky chemické odlišnosti nepůsobí tak, jako přírodní forma. Co nezmizí a je obvykle umocněno je obsah cukrů. Přitom i v našich končinách existují druhy ovoce, u kterého obsah vitamínů, minerálů a fytoživin výrazně převažuje detrimentační účinky obsažených cukrů.  Takové druhy můžeme zařadit do skupiny “superpotravin” a mezi ně určitě patří i borůvky, téma dnešního článku. Originál článku vznikl již v roce 2014 a tak si zaslouží aktualizaci. Díky navázané spolupráci s Jacky Miller z JenReviews.com je to pro mne o poznání jednodušší. Níže uvedený článek je tak kompilací mého originálního článku z roku 2014, Jackyiny recenze 10 Benefits of Blueberries (pro ty z Vás vládnoucím angličtinou doporučuji přečíst si i další články z kategorie Health) a mých vlastních záložek ze studií zveřejněných za poslední 2 roky se štítkem “borůvky”. Přeji příjemné čtení ;-)        

Doma již dlouho využíváme některých účinků borůvek. Některé znaly a používaly již naše babičky. Prakticky využíváme toto přírodní antibiotikum při bolestech v krku, chřipkách, dětských průjmech (již dlouho ne), na posílení zraku a ledvin. Poměrně nedávno - asi dva roky zpátky - jsme zaznamenali, že různé zdroje vyzdvihují i omlazující účinek borůvek. Pravda, mám další důvod, proč se v sezóně borůvkami krmit pravidelně :-) 
Asi nejúžasnější zkušenost s borůvkami máme z Mnichova, kde se dají borůvky sbírat jako u nás jahody. Člověk se pak neubrání přímé konzumaci i při sbírání, s čímž je v ceně nasbíraných borůvek počítáno. "Sbírat" borůvky tam chodí s rodiči i úplně malé děti, které rozhodně nesbírají do košíčku:-) Plantáže s borůvkami existují už  i u nás, ale nevím s jakými pravidly sbírání. Rozhodně vzrůstá nebezpečí, že při intenzivní konzumaci borůvek vás jedno ráno manžel kvůli výrazně lepšímu vzhledu nepozná!

 

 

Slyšeli jste již o tzv. ORAC (Oxygen Radical Absorbance Capacity) stupnici? Měří schopnost jednotlivých potravin (především ovoce a zeleniny) likvidovat ROS (reactive oxygen species, volné kyslíkové radikály). Proč zmiňuji ORAC v souvislosti s borůvkami? Protože s hodnotou 9.621 vévodí žebříčku známého ovoce, které je České Republice vlastní! Přeneseno do prosté češtiny - borůvky jsou nejzdravějším lokálním ovocem! Ještě zbývá dodat, že uvedená hodnota platí pro lesní borůvky a že ty na Vašich zahrádkách pěstované (kanadské keřové/stromové borůvky) jsou na žebříčku o 1.000 až 1.500 bodů níže.   

Níže najdete téměř všechny účinky borůvek na naše zdraví. Rozhodně jezte borůvky pravidelně, určitě budou vašemu tělu k užitku. Po skončení sezóny volte borůvkový kompot, mražené či sušené borůvky nebo čaj z borůvkových listů.  

  • Plody působí proti průjmům, antibakteriálně a protizánětlivě.
  • Borůvky obsahují antioxidanty, které brání rozvoji mnoha různých nemocí. Zvláště bohaté jsou na antioxidant antokyan, který působí proti stárnutí obecně. Zvyšuje také účinky vitamínu C, podporuje tvorbu kolagenu a zlepšuje stav kůže. Antokyany posilují krevní kapiláry, zintenzivňují oběh krve a stimulují transport živin v těle. Antibakteriální účinky borůvek se projevují už v žaludku, kde potlačují choroboplodné zárodky. Působí i proti Escherichia coli a stafylokokům. Léčí také střevní infekce.
  • Vysoký obsah rutinu a eskulinu předučuje borůvky k užívání při cévních potížích.
  • Adstringentní účinek borůvek je využíván při kolikách a průjmech.
  • Borůvky pomáhají zlepšovat funkci mozku. 
  • Jsou dobrým zdrojem pektinu, který snižuje hladinu cholesterolu. 
  • Borůvky jsou zvlášť bohaté na karoten, chránící imunitní systém a buňky před volnými radikály. 
  • Kyselina elagová přechází vzniku rakoviny.
  • Šálek borůvek Vám dodá cca 25% doporučené denní dávky manganu, důležitého pro zdraví Vašich kostí a udržení zdravého krevního tlaku, stejně jako 9% mědi s podobnými účinky či 32% vitamínu K1 pro správnou srážlivost krve.
  • Významný je obsah vitaminu C, železa a dalších látek. 
  • Borůvky čistí krev, dodávají energii a omlazují (díky preventivním účinkům na DNA mutace). 
  • Díky močopudnému účinku jsou prostředkem proti rakovině prostaty a přispívají k odvodňování. 
  • Prospívají tvorbě sliznic a značný podíl taninů se uplatňuje při léčbě střevních potíží. 
  • Vysoce účinné biolátky regenerují oční sítnice a dokáží zlepšit zrak.  Preventivně možno užívat i k léčbě šerosleposti.
  • Borůvky rovněž uklidňují nervy a tlumí stres.  
  • Myrtillin obsažený v borůvkových listech si vysloužil název rostlinný inzulin. Nálev z listů se s úspěchem používá při léčbě diabetu, neboť upravuje obsah cukru v krvi. 
  • Čaj z listů i plody samotné zvyšují odolnost organismu vůči radiaci.
  • Čaj i borůvky napomáhají také při tlumení abstinenčních nikotinových příznaků, protože podporují tvorbu dopaminu.  Jsou proto vhodným doplňkem při odvykacích kúrách kuřáků!!!

Teď si asi říkáte proč jsem se rozhodl oprášit článek zrovna o borůvkách, když do jejich nové sezony je ještě daleko? Důvod je nasnadě - v každém lepším supermarketu dnes můžete koupit borůvky v mraženém stavu se zachovanými nutričními hodnotami schodujícími se s těmi čerstvě natrhanými! Náš partner, Agro Jesenice, má ve svém sortimentu 200g balení lesních borůvek, ze kterého připravíte smoothie pro 2-3 osoby!

 

Kategorie: 
Obrázek uživatele Martin Novotný

O autorovi

"Duchovní otec" projektu, bio-hacker2, gastronaut, nutrarián, zdravotní detektiv, infovor, blázen do fitness/OCR.

„Starejte se dobře o své tělo. Je to jediné místo, ve kterém musíte žít.“ Jim Rohn