6 kroků k léčení štítné žlázy, část I.

Další díly

Je jasné, že správné fungování štítné žlázy hraje zásadní roli v našem metabolismu. Vedle insulinu a kortizolu je hormon štítné žlázy jeden ze tří hlavních hormonů, které kontrolují metabolismus a váhu. Jako klíčové se jeví správné testování, které potvrdí stagnaci štítné žlázy, což přispívá ke zpomalení metabolismu a k jiným problémům. Jakmile s jistotou víme, že za našimi problémy stojí štítná žláza, existuje mnoho způsobů, jak situaci napravit, resp. jak štítnou žlázu povzbudit ke správné činnosti. 

Víme, že existuje velké množství příčin snížené funkce štítné žlázy, která je mimochodem častější než funkce zvýšená. Často ani lékař nedojde ke správnému závěru. Pak může klient se silnou nadváhou velmi intenzivně cvičit i ideálně jíst, ale přesto může mít problém se snížením své váhy. K problémům s váhou se může přidat i lehká deprese a další příznaky.

Většina lékařů zjišťuje pouze hodnoty TSH (thyroid-stimulating hormone), což bohužel nedá přesnou informaci o skutečném fungování štítné žlázy. Ve skutečnosti je dokonce interpretace tohoto testu často mylná. 

Novější pokyny American College of Endocrinology doporučují zvážit každého s hodnotou TSH nad 3.0 jako hypothyreózního pacienta. Většina lékařů si myslí, že léčit by se měli pouze ti, jejichž hodnoty jsou přes 5 nebo 10. Díky tomu bohužel spousta lidí zbytečně trpí. 

Kromě TSH je důležité zjistit následující hodnoty: 

  • volné/celkové T3
  • volné/celkové T4
  • RT3
  • protilátky štítné žlázy

Dobrý lékař či jiný odborník zváží další související problémy jako jsou:

  • intolerance na lepek
  • alergie na některé potraviny
  • obsah těžkých kovů
  • nedostatek vitaminu D
  • nedostatek selenu
  • nedostatek vitaminu A
  • nedostatek zinku
  • nedostatek Omega-3 mastných kyselin

K nápravě těchto problémů vede celostní přístup. To obnáší více než jen užívání pilulek k podpoře funkce štítné žlázy. Dobré léčení zahrnuje nutriční podporu, cvičení, snížení stresu, potravinové doplňky, snížení zánětu a někdy i eliminaci některých potravin a detoxikaci vedoucí ke snížení těžkých kovů (jako je rtuť a olovo) a dalších toxinů (jako jsou pesticidy a PCB).

 

...pro potvrzení anamnézy jakékoliv poruchy štítné žlázy hladiny TSH v krvi nestačí...

 

K integraci všech zmíněných prvků a vytvoření úspěšného souboru technik, vedoucích k vyrovnání problémů se štítnou žlázou, vede následujících šest kroků.

 

Krok č. 1: Eliminace příčin problémů se štítnou žlázou

Pečlivě zvažte příčiny, které mohou zasahovat do funkce štítné žlázy a zkuste je odstranit. Jak uvidíte, existuje mnoho dobrých věcí, které mohou brzdit optimální funkci štítné žlázy.

Na začátku je ideální začít se stravou. Některé potraviny mají reputaci, že hrají roli v dysfunkci štítné žlázy, ale tato pověst není vždy spojena s nejnovějšími vědeckými poznatky. Např. potraviny ze sóji a zelenina ze skupiny brukvovitých (brokolice, zelí, kapusta, růžičková kapusta a brukev) byly všechny nařčeny z možného ovlivňování dysfunkce štítné žlázy, ale také mají další zdravotní přínosy. Oddělila bych proto sóju s převážně negativním dopadem na lidský organismus od brukvovitých, kde jejich konzumace v množství 1 porce denně nemá negativní účinky na štítnou žlázu a naopak spoustu pozitivních dopadů. Výzkum těchto potravin byl více než přesvědčivý. V jedné studii měly krysy krmené vysoce koncentrovanou sójou problémy se štítnou žlázou. Avšak ve studiích na lidech se neukázaly žádné významné vlivy, pokud je sója konzumována v normálních množstvích. Na druhé straně, existují skupiny potravin, u kterých bylo jasně prokázáno, že vedou k autoimunitním onemocnění štítné žlázy, které zpomalují metabolismus.

Lepek je jedním z nich. Pokud si myslíte, že máte problémy se štítnou žlázou, měli byste si udělat krevní test kvůli identifikaci skryté reakce na lepek obsažený v pšenici, ječmeni, žitu, ovsu, kamutu a špaldě. Citlivost na lepek nebo dokonce alergie na lepek může způsobit mnoho různých příznaků, od migrény, přes únavu, až k nárůstu tělesné hmotnosti. Kromě možnosti zjišťovat svoji reakci na lepek pomocí krevního testu, můžete jednoduše po dobu tří až pěti dnů odstranit lepek ze svého jídelníčku. Pokud se vaše příznaky zmírní či odezní, máte jisté vodítko, že váš zažívací systém lepek nemá v oblibě.  Chcete-li využít tohoto samotestování ještě více, zaveďte lepek znovu do svého jídelníčku a uvidíte, zda se budou příznaky opakovat. Pokud ano, jde o další zásadní vodítko.

Existují i jiné potravinové alergie kromě lepku, které mohou brzdit funkci štítné žlázy. Můžete se spojit s lékařem a zkusit určit, které potraviny je u vás třeba eliminovat. Ne vždy se ale jedná o alergie, proto je třeba zvážit i možnou intoleranci, která nemusí být laikům na první pohled zřejmá. Ke zjištění intolerance na 56 druhů potravin můžete zvolit kromě lékaře i domácí test (výsledky obdržíte již během 45 minut).

Vedle určitých potravin a potravinových alergií mohou snížit funkci štítné žlázy i toxiny. Z tohoto důvodu se stává zásadní testování na obsah rtuti v organismu a její odstranění z těla a z životního prostředí, které člověka obklopuje. Je také užitečné vyhnout se fluoridu, který byl spojen s problémy se štítnou žlázou, a chlorované vodě.

Zjišťování pesticidů je náročnější, a tak můžete podpořit detoxikační schopnost svého těla konzumací organických potravin, filtrovanou vodou a detoxikujícími potravinami. Vše může velmi přispět k léčení štítné žlázy.

Dalším aspektem, který může negativně ovlivnit funkci štítné žlázy, je stres. Vojenští kadeti měli při náročném tréninku vyšší hladiny kortizolu, vyšší úroveň zánětů, snížený testosteron, vyšší TSH a velmi nízkou T3. Léčba štítné žlázy bez zvážení vlivu chronického stresu může urychlit některé obtíže. Běžnou formou chronického stresu -  vyčerpání či vyhoření nadledvinek - se stává zvláště nebezpečnou pro hypotyreózu. Vyčerpání nadledvinek nastává, když nejsou nadledvinky schopny držet krok s fyziologickými potřebami vytvořenými stresem.

K odstranění tohoto chronického stresu je dobré zařadit aktivní odpočinek. Mezi takový patří oblíbený pohyb, poslech uklidňující hudby či návštěva nějaké relaxační aktivity (např. speciální relaxační masáž). Taková aktivita by měla vést k rozplynutí stresu a úzkosti.

Kategorie: 
Obrázek uživatele Veronika Novotná

O autorovi

Výživová poradkyně se zaměřením na výživové i zdravotní potíže u dětí, dospělých i seniorů. 

"Nechť strava je tvojí medicínou." Hippokratés