6 koření, které nezvýší hladinu cukru v krvi

Objevování všech zdravotních přínosů koření v naší kuchyňské skříňce může být docela zábavné. Často můžeme najít úlevu při použití nějakého koření v době nevolnosti, nadýmání nebo jiných zdravotních nepříjemností. Přidáte-li do jídla sladké koření, zvýrazní jeho chuť a sníží vaše pokušení přidat cukr. Tato koření mají navíc vlastnosti, které posílí vaše zdraví.  

 

Nové koření

Nové koření má chuť podobnou směsi muškátového oříšku, skořice a hřebíčku. Můžete ho použít při přípravě domácí šunky, masových kuliček či karbanátků i různého pečiva. Dezertům nové koření dodá nádech pikantní sladkosti. V lékařství se nové koření používá již celá staletí při léčbě bolesti zubů, svalů i pro jeho schopnosti regulovat hladinu cukru v krvi

Máte-li potřebu dát si sladké ovoce nebo jen chcete snížit hladinu cukru v krvi, zkuste ho posypat mletým novým kořením. Stejně jako mnoho dalšího koření, umí nové koření pomoci při zažívání. Konzumujete-li nové koření s jídlem, můžete očekávat lepší trávení, snížení nadýmání i eliminaci případné nevolnosti. Není tedy špatné mít nové koření pro případ nouze stále u sebe.

 

Skořice

Skořice má výbornou sladkou chuť a můžeme jí použít nejen mletou ale i v podobě sušené tyčinky. Toto koření je možné přidat v podstatě do jakéhokoliv jídla - od sladkých jídel přes dušené maso ke klasickému kari pokrmu. Ve všech těchto jídlech může mít špetka skořice velmi obohacující vliv na výslednou chuť. Dvě čajové lžičky skořice mohou změnit kyselý jablečný koláč na sladký. Skořice může nahradit hnědý cukr v jakémkoli pokrmu nebo jí můžete nasypat přímo na ovoce a vytvořit tak jednoduchý zákusek.

Jedna z nejlepších vlastností skořice je její schopnost snížit vliv cukru na hladinu glukózy v krvi. Skořice také zpomaluje rychlost, kterou se žaludek vyprázdňuje po jídle, což také snižuje vzestup hladiny krevního cukru po jídle. Toto drobné koření v sobě skrývá velkou sílu. Může být přidáno do všech pokrmů i nápojů jako náhradu nebo přídavek k cukru, abyste snížili dopad cukru na jeho hladinu v krvi. Účinně působí i na snižování LDL cholesterolu a hladinu triglyceridů, je-li podávána pravidelně delší dobu.

 

Hřebíček

Hřebíček má sladkou nebo hořkosladkou chuť a je možné ho použít mletý i sušený celý. Hřebíček je skvělý na doslazení pokrmů i přidaný do klasického kari nebo k dušeným masům. Umíte si představit, že posypete tímto kořením šunku? Hřebíček výborně chuťově ladí s kuřecím masem a může okořenit i obyčejný kousek ovoce. Hřebíčkový olej lze dokonce aplikovat na zubní kaz, aby ulevil od bolesti zubů, což dělá toto koření užitečné ve chvílích, kdy musíte urgentně ke svému zubaři. 

Hřebíček zlepšuje chuť k jídlu, pomáhá při špatném trávení, zlepšuje vylučování trávicích enzymů. Zároveň působí proti střevním parazitům, kteří způsobují koliky, průjmy a plynatost.

 

Muškátový květ a muškátový oříšek

Muškátový květ a muškátový oříšek jsou svojí chutí dvě trochu odlišná koření. Obě pocházejí z plodu muškátovníku, až 20 metrů vysokého stromu. Tato "muškátová jablka” vypadají podobně jako meruňky. Jakmile jsou plody zralé, odstraní se z nich dužina, plody se rozpůlí a muškátový oříšek se vyjme. Semeno pokrývá červená dužnatá část, která se po usušení používá jako muškátový květ. Nejde tedy o ořech v pravém slova smyslu ani o skutečný květ. 

Obě koření mají teplou, sladkou, pikantní chuť a jsou nejlepší, když jsou čerstvě umleté. Výborně se navzájem chuťově doplňují s bobkovým listem a pepřem.

Muškátový oříšek už v malém množství povzbuzuje chuť k jídlu, podporuje trávení, působí proti nadýmání a posiluje nervy. Jeho účinek proti revmatismu však vyžaduje dlouhodobé užívání. Studie také prokázaly, že muškátový oříšek může být užitečný při zvyšování libida. Buďte proto opatrní při přidání muškátového oříšku do mléka před spaním, aby tato jeho funkce nenarušila vaši snahu usnout :-)  

 

Kardamom

Kardamom se používá ve skandinávských pekárnách, do německého a ruského pečiva i na Středním východě a v Indii. Toto koření může být použito namísto cukru při výrobě pečiva a krémů s příchutí zmrzliny, které jsou pak chuťově nedostižné. 

Můžete namáčet semena kardamonu v mléce, vodě nebo mandlovém mléce, abyste podpořili trávení a snížili nadýmání. V obou případech můžete také vyzkoušet užít špetku kardamonu před každým hlavním jídlem! Jeho antibakteriální a antivirovou schopnost využijte během nachlazení přidáním do co největšího počtu jídel. Při bolestech v krku kloktejte nápoj s kardamonem. Kardamom také může pomoci zklinit vaši nervovou soustavu

 

Vanilkové lusky

Vanilkové lusky jsou víc ovoce než koření; jeden palec (2,54cm) vanilky se zhruba rovná jedné čajové lžičce čistého vanilkového extraktu. Sladká a voňavá vanilka je nejlepší, pokud je použita z celých nebo sušených lusků. Vanilka je úžasná náhražka cukru. Můžete jí přidat do snídaňových cereálií, kávy i dezertů jako je zmrzlina, pudink nebo koláč. My Češi si neumíme představit bez vanilky pečení vánočního cukroví, zvláště oblíbených rohlíčků:-)

Účinná látka ve vanilce je vanilin. Jedná se o polyfenol se silnou antioxidační aktivitou. Některé neurologické nemoci, jako je Alzheimerova a Parkinsonova choroba, jsou spojeny s tvorbou chemické látky zvané peroxynitrit, který způsobuje poškození mozkových buněk. Kvůli své silné antioxidační aktivitě může vanilin eliminovat některá z těchto oxidačních poškození tím, že udržují mozkové buňky zdravé a ochraňují před ničivými účinky takových onemocnění jako je Alzheimerova choroba.

 

Z hlediska TČM mají všechna uvedená koření zahřívající tepelný účinek, což se může v zimním období hodit zvláště ve spojení s potravinami, které mají ochlazující účinek. Vždy zvažujte jídlo jako celek, včetně způsobu zpracování i doby, v jakém ročním období jídlo konzumujeme. Neznáte-li detailně termické působení potravin i jejich způsobů zpracování, vězte, že méně je více i v případě užívání výše uvedených koření :-)

 

Zdroj: GoodDecisions.com

Kategorie: 
Obrázek uživatele Veronika Novotná

O autorovi

Výživová poradkyně se zaměřením na výživové i zdravotní potíže u dětí, dospělých i seniorů. 

"Nechť strava je tvojí medicínou." Hippokratés